De jeugd heeft de toekomst

Wie durft er nog te zeggen dat de jeugd de toekomst heeft stelde Farik Tabarki – trendwatcher – in zijn artikel in het FD van zaterdag 9 mei 2015. Sterker nog zegt hij in datzelfde artikel: “jongeren hebben niet de toekomst maar het heden!”.

Hij beschrijft dat jongeren op eigen kracht behalve succesvolle entertainers ook ondernemers van formaat worden. Van de 17 jarige Nash Grier die op Vine zo’n 11 mio volgers heeft verzameld met zijn korte filmpjes tot Nick D’Aloisio die op 17 jarige leeftijd zijn succesvolle App aan Yahoo verkocht voor een slordige 30 mio dollar.

Ook in Nederland stijgt het ondernemerschap onder jongeren snel. “Meer dan 4500 jongeren onder de 20 jaar staan bij de KvK ingeschreven. Een stijging van bijna 20% t.o.v. vorig jaar” Aldus Farik.

Ook wij Nederlanders scoren wij internationaal aansprekende successen. Zo werd de Haarlemmer Steinar Henskes (23) met zijn bedrijf Bird Control Group verkozen door Global Student Entrepreneur Awards (GSEA) tot internationaal student-ondernemer van het jaar.

Van de jonge generaties valt wat te leren zo blijkt. Hoe je met nieuwe technologieën innovaties realiseert, hoe je vanuit sociaal ondernemerschap werkelijk maatschappelijke impact creëert, hoe je nieuwe business modellen en samenwerkingsvormen ontwikkelt en ga zo maar door. In het bedrijfsleven snappen een aantal leiders deze ontwikkeling al een tijdje. Dat verklaart ook hun actieve partnerships met jongeren organisaties, studenten en onderwijsinstellingen.

Maar voor de meesten geldt toch wel dat het de hoogste tijd wordt om het potentieel van de milennials (de generatie geboren tussen 1980 en 2000) te gaan benutten.
Een meerderheid van de banen zal vanaf 2020 door Milennials worden ingevuld en daarmee zullen millennials de komende jaren de toekomst van leiderschap vormgeven. (en dat is maar goed ook gezien alle uitdagingen waar we voor staan!

Een hoog loon is allang niet meer datgene dat hen motiveert. Het gaat bij hen om het geven van meer kansen want uitdaging is de belangrijkste eis m.b.t. werk.
In gesprek met de millennial op zoek gaan naar de kansen die je als werkgever biedt en uitdagingen die de jonge werknemer zoekt. Om milennials aan je te binden zal je ze dus veel verantwoordelijkheid, uitdaging, competitie, inspiratie en de mogelijkheid tot persoonlijke groei en ontwikkeling moeten geven / faciliteren. Het is niet voor niets dat de jonge generatie steeds vaker de voorkeur geeft aan start ups i.p.v. een baan bij gevestigde orde.

Ook lezen: The 2016 Deloitte Millennial Survey

a3b354_ff2f6845443d4367aed0c4537cc0e63a